Бібліотека – море книг,
Бібліотека – храм науки
Переступайте наш поріг
Беріть скарби нетлінні в руки.
Нема прекрасніших доріг,
Ніж в цей вселюдський
Храм науки.
П.Гоць
.
Сьогодні бібліотека ПТНЗ є найважливішим культурно-освітнім, виховним та науково-методичним центром, який виконує важливу роль у формуванні національної свідомості, любові до свого народу, до своєї землі.
Бібліотека Первомайського професійного ліцею працює в таких напрямках:
- виховання шанобливого ставлення до бібліотеки як до осередку естетичної, етичної, інтелектуальної культури людства;
- забезпечення підручниками із загальноосвітніх та спеціальних дисциплін;
- довідково-бібліографічне забезпечення навчального процесу;
- інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу;
- вивчення та розвиток читацьких інтересів;
- популяризація літератури;
- виховання гармонійно розвинутих громадян незалежної України.
Я маю прекрасні умови для роботи – гарне просторе приміщення, яке включає читальну залу на 26 місць, абонемент, сховища для зберігання літератури.
Бібліотека знаходиться у гуртожитку ліцею що дає змогу займатися самоосвітою в читальній залі бібліотеки учням, які проживають в ньому.
Фонд бібліотеки багатий – 31457 екземплярів науково-пізнавальної, художньої методичної, довідкової літератури, підручники з загально-освітніх та спеціальних дисциплін. До послуг читачів – 26 назв періодичних видань.
Бібліотека обслуговує 495 читачів.
Широке і всебічне розкриття книжкового фонду бібліотеки, інформація педагогічного колективу та учнів про наявність в бібліотеці книг по всіх галузях знань здійснюється за допомогою правильної розстановки фонду, відповідних роздільників і покажчиків.
Для більш повного розкриття книжкового фонду та задоволення інформаційних потреб користувачів в бібліотеці організовано частковий відкритий доступ до фонду.
Ефективність довідкової інформаційної роботи в значній мірі визначається станом довідково-пошукового апарату бібліотеки, включаючи систематичний каталог та картотеки газетно-журнальний статей, всього 12 картотек.
В процесі інформаційної роботи бібліотекар регулярно на методичних нарадах повідомляє читачам про нові надходження літератури до бібліотеки, інформує про новинки в пресі, складає інформаційні списики літератури про нові надходження, обслуговує керівних працівників і окремих спеціалістів в режимі вибіркового розповсюдження інформації.
Бібліотека здійснює інформаційне забезпечення методичної проблеми, над вирішенням якої працює педагогічний колектив «Вдосконалення навчально-виховного процесу на основі розвитку самоосвітньої і творчої активності учнів». Швидко та якісно подати потрібну інформацію допомагає система спеціалізованих тематичних картотек для адміністрації ліцею та педагогічного колективу.
Бібліотека ліцею співпрацює з іншими органами інформації – з центральною міською бібліотекою, з бібліотекою міського відділу освіти, з бібліотеками шкіл міста. В бібліотеці оформлена папка «Ксерокопії матеріалів періодичних видань з інших бібліотек», тематичні папки.
В бібліотеці важливе значення для виховання учнів має її оформлення. В читальний залі бібліотеки розміщені портрети класиків вітчизняної літератури, цитати про книги, оформленні ілюстровані книжкові виставки. На абонементі оформлений стенд «Правила користування бібліотекою, «Інформаційний куточок».
Окрасою бібліотекою є безліч зелених квітів.
В бібліотеці постійно ведеться робота, яка стимулює самоосвіту і саморозвиток учня, виховує потребу в самостійному пошуку, відборі та використанні інформації, допомагає викладачам в ознайомленні з передовим досвідом та підвищенні їхньої майстерності.
Перший урок: «Нас єднає Україна»
Пріоритетним напрямком виховання дітей та молоді в національній системі освіти є патріотичне виховання. На рівні із системою освіти велика роль у процесі формування патріотизму у молодого покоління належить саме бібліотекам. Який же патріотизм, з якими якостями і рисами ми повинні формувати його у молоді? Серед характерних ознак патріотизму визначається:
– розуміння і сприйняття української ідеї;
– сприяння розбудові державної незалежності;
– засвоєння національних цінностей: української культури, мови, прищеплення шанобливого ставлення до історичної пам’яті;
– військово-патріотичне виховання тощо.
Саме тому свою роботу в новому 2014/2015 навчальному році бібліотекар Первомайського професійного ліцею Пономаренко Л.Я. розпочала з проведення виховної години, яка була присвячена єдності України. Учні групи №38 разом з майстром виробничого навчання Цибульник Ю.О. та класним керівником Галактіоновим С.І. поринули в історію рідної держави, згадали її традиції та чудову пісенну мову.
Засновник української прози
Є такі люди в історії Харкова, без яких місто просто не могло б існувати. І це не тільки тому, що вони жили чи працювали у Харкові, а тому, що внесли вагомий вклад у розвиток рідного міста, допомогли йому стати культурним, розвинутим центром Слобідської України. Серед таких людей Григорій Федорович Квітка-Основ’яненко.
28 листопада в кабінеті української мови та літератури для учнів груп №№ 28 та 13 була проведена виховна година “Григорій Федорович Квітка-Основ’яненко – засновник української прози” присвячена 235‑річчю від дня народження письменника, яку підготували бібліотекар Л.Я. Пономаренко і викладач української мови та літератури С.А. Безугла. Ліцеїсти ознайомились з життєвим та творчим шляхом письменника, прослухали вірш Т.Г. Шевченка “До Основ’яненка”, уривки з творів письменника, а також пісню “Грицю, Грицю, до роботи”, слова і музику до якої написав Г. Квітка-Основ’яненко.
Для учнів ліцею бібліотекарем був проведений бібліографічний огляд літератури біля книжкової виставки “Наш земляк Григорій Квітка-Основ’яненко”.
Уже понад 150 років вистави “Сватання на Гончарівці”, “Конотопська відьма”, “Шельменко-денщик” захоплюють глядачів усього світу. Фільми, створені за мотивами цих повістей- класика кіно, до цього часу мають вірних шанувальників. А написав їх усі наш земляк – Г. Квітка-Осков’яненко, визначна особистість ХІХ ст.
Всі бажаючі мали змогу переглянути книжкову виставку присвячену 235‑річчю від дня народження письменника.
Сучасний учень і культура читання
(Підготувала бібліотекар Пономаренко Л.Я.)
За визначенням вчених, культура читання – це складова частина загальної культури особистості, що становить комплекс навичок роботи з книгою, який включає усвідомлений вибір тематики, систематичність і послідовність читання, а також уміння знаходити потрібну літературу за допомогою бібліографічних посібників, користуватися довідково-бібліографічним апаратом, дбайливо ставитися до творів друку.
Соціологічні дослідження свідчать, що більшість сьогоднішніх випускників не володіють навичками правильного читання книги, самостійного пошуку інформації. Стаючи студентами, такі молоді люди приходять до читальних зал великих бібліотек і стоять безпорадно перед каталогами, не знаючи, як знайти потрібну книгу.
На жаль, і для учнів нашого ліцею самостійне добування інформації – тяжка праця. А в основі цього знаходиться невміння працювати з різноманітною літературою.
Розуміючи актуальність даної проблеми, я, як бібліотекар проводжу певну роботу в цьому напрямку, а саме: на абонементі оформлені стенди «Правила користування бібліотекою», «Читач зобов’язаний», книжкові виставки «Книга про книгу», «З книгою ти пізнаєш безмежний світ знань», «Нові надходження», «Для вас, учні-дипломники», оформлені рекомендаційні списки літератури для учнів з кожної професії. При первинному запису до бібліотеки проводяться групові і індивідуальні бесіди по правильному користуванню та збереженню книжкового фонду.
Для тих, хто бажає оволодіти бібліотечно-бібліографічними знаннями, в бібліотеці створено підбірку матеріалів, зокрема:
– інформаційна культура сучасного учня;
– рекомендаційні покажчики літератури;
– тематичні папки, матеріали яких можна використовувати як при написанні рефератів, так і при випуску стінгазет;
– оформленні книжкові виставки, які сприяють більш повному розкриттю книжкового фонду бібліотеки.
До послуг читачів систематичний каталог та тематичні картотеки – всього 10 картотек:
– інформаційна культура сучасного учня;
– правова;
– радимо прочитати;
– краєзнавча;
– газетних та журнальних статей;
– книгозабезпечення;
– історія Харківщини;
– народознавча;
– на допомогу учню-дипломнику;
– історія України.
У жовтні для учнів груп №№ 12, 15 та 18 в читальній залі бібліотеки було проведено бібліотечні уроки:
– Все про каталоги.
– Книга і комп’ютер в інформаційному суспільстві.
– Довідково-бібліографічний апарат бібліотеки.
– Виховна година «Книга – це велике диво, створене людиною».
– Вікторина «Чи знаєте ви історію книги».
Мета педколективу – виростити всебічно розвинену, інформовану людину, якій жити і працювати у ХХI столітті. І ні в кого не викликає сумніву той факт, що бібліотека є сьогодні життєво важливим компонентом освіти і виховання.
Презентація. Формування у молоді екологічного мислення засобами бібліотечної роботи
31 січня 2014 р. в групі № 32 з професії «Кухар, кондитер» Первомайського професійного ліцею було проведено виховну годину на тему «Україна – наш спільний дім», який підготували майстри виробничого навчання Ходас Юлія Вікторівна, Горбуліна Олена Олександрівна та бібліотекар ліцею Пономаренко Людмила Яківна. Діти підготували повідомлення про історію рідного міста. В рамках заходу прозвучало багато віршів про Україну та рідний край, учні прослухали багато цікавого з історії нашої країни, проглянули великий фотоматеріал.
Презентація. Правове виховання